Ha egy cégben magas a házipénztár állománya az még nem bűn. Feltéve, ha a cégvezető azzal a készpénzállománnyal bármikor el tud számolni.
Adóellenőrzés során a készpénz-kezelés kiemelt szempont: A gazdálkodást szabályozó törvények szerint a cég pénzét jellemzően a bankban kell tartani, és a cégek csak az ésszerű gazdálkodáshoz szükséges minimális készpénzállományt kezeljenek.
Miről árulkodik a magas házipénztár-állomány?
Arról, hogy a cégvezető folyamatosan veszi fel a bankból a pénzt, vagy eleve készpénzes bevételt szerez és ezt a bevételt nem viszi be a bankba. A nála lévő készpénzt sajátjaként elkölti, vagy olyan a cég érdekében felmerülő, de nem szabályos kifizetésekre fordítja, amit nem tud bizonylattal igazolni.
A könyvelés és az ellenőr számára csak addig látszik a folyamat, hogy a céghez beérkezett a pénz, és az ott van a házipénztárban, és ez az egyenleg a pénztár kezelésére jogosult személyen anyagilag is számonkérhető.
Munkabérek – rejtett adóelkerülés?
A magyar mikrovállalkozások körében elterjedt az a gyakorlat, hogy alkalmazottakat nem a tényleges fizetésük után jelentik be, így jelentős járulék és adófizetést kerülnek el.
Az adóelkerülés ilyen módja bizonyos értékhatár felett már kettőtől nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel is sújtható.
Mindenki bűntárs, aki részese volt: a munkáltató is, aki kevesebbre jelentette be a dolgozót, és a dolgozó is, aki annak ellenére elfogadta így a fizetést, hogy tudott arról, hogy nem ez a jelentett összeg. Ráadásul ő duplán veszít ezen a helyzeten, mert nem kap rendes táppénzt, később nem kap rendes nyugdíjat sem.
Az igazolatlan kifizetések miatt, pedig folyamatosan nő a házipénztár egyenlege.
Miért szorul hitelre egy olyan cég, amelynek magas a házipénztár-állománya?
Gyakran felmerülő kérdés, hogy miért van szüksége hitelre egy olyan cégnek, amelynek a bőségesen áll rendelkezésre készpénz a házipénztárban. Ügyvezetőként érdemes elgondolkodni ezen.
Miről árulkodik az alacsony vagy mínuszos egyenleg?
Alacsony pénztáregyenlegnél és a hozzá kapcsolódó magas tagi hitelnél szintén felmerülhet a gyanú, hogy valami nincs rendben. Természetesen egy cég életében többször előfordulhat, hogy átmeneti likviditási gondjai vannak.
Itt a varázsszó: átmenetileg: pl. beruházáskor, vevők késedelmes utalásakor. Nem állandóan, és nem akkora összegben, aminek az eredetét nem tudja igazolni.
Tagi hitel: A pénztár 0 alá nem mehet, ezért a további kifizetéseket a tulajdonos a saját pénzéből finanszírozza, hitelt nyújt a cégnek.
Ha a cégben folyamatosan „mínuszos a pénztár” akkor ott feltételezhető, hogy számla nélküli bevételek érkeznek a cégbe. A költségek ténylegesen el vannak számolva, de a bevételi oldal nem jelenik meg vele szemben. A kifizetéseket viszont nem esik nehezére a cégvezetőnek rendezni, mert ténylegesen megkapta azt a bevételt, csak nincs nyoma a cégben. Az ilyen cégekben nincs annyi bevétel, mint amennyi költség, így évről évre veszteségesek.
Joggal kérdezi az adóhivatal: Miért csinálod, ha nem éri meg? Miért és milyen pénzeket teszel bele a pénznyelő vállalkozásodba?
A fenti szempontok miatt a házipénztár egyenlege, valamint a tulajdonosokkal kapcsolatos hitelek állománya kötelező adatszolgáltatási sor a bevallásokon. Ha nem lépünk időben, akkor mi hívjuk fel magunkra a figyelmet.
Hol tudod ezeket nyomonkövetni?
Fenti összefüggésekből adódóan fontos rendszeresen ellenőrizni a könyveléstől kapott riportokban az alábbiakat:
- Tartósan adott kölcsönök
- Munkavállalónak, tulajdonosnak folyósított előlegek, elszámolások
- Pénztár egyenleg
- Pótbefizetés nagysága
- Tulajdonostól kapott kölcsön állománya
Ezen információk ismerete elkerülhetetlen ahhoz, hogy vállalkozásod biztonságosan működjön, Te pedig nyugodt szívvel foglalkozz a saját üzleteddel.