Év végi konzultáció a könyvelővel: Miért nem érdemes kihagyni?

Ha vállalkozó vagy, akkor a tél közeledtével nem csak a karácsonyi ráhangolódás foglalkoztat. Ilyenkor van ugyanis a következő éveket meghatározó adózás-választási döntések bejelentésének a határideje is.  Szintén ilyenkor lehet megismerni a következő évi jogszabályváltozásokat, és az aktuális működésedet összevetve a jövő évi terveiddel, a megfelelő intézkedéseket – ha szükséges – még most kell megtenni.

Miért fontos az év végi egyeztetés?

A fizetendő adódra kihat minden vállalkozásodat érintő változás. Például ha már most tudod, hogy új tevékenységbe szeretnél belevágni, új beruházást tervezel, bővítenéd a létszámodat, jelentősen növekedni fog a bevételed, vagy épp ellenkezőleg: visszavonulsz, stb… Akkor már most tervezzük meg, hogy a várható változások milyen hatással lesznek a cégedre. A sok-sok választható adózási mód, azokon belül az érvényesíthető kedvezmények közül melyik a Te helyzetedre a legmegfelelőbb megoldás. Kell-e változtatni a jelenlegi besorolásodon, és ha igen, akkor azt még december közepéig meg lehet tenni.  Azt is mérlegelni kell, hogy a mostani adózási mód elhagyása mivel jár.

Miből áll az év végi konzultáció?

Év végén a 1-11 havi adatokat látva egyeztetünk az ügyfelekkel a leltározásról, eszközök és készletek várható selejtezéséről,  félkész termelésről, és azokról a szerződésekről, melyeket már elkezdett teljesíteni, de várhatóan nem fogja év végéig átadni a teljesítését, így nem lesz kiszámlázva decemberben. Ennek az értéknek meg kell jelenni majd az év végi beszámolóban. Esetenként meglepően nagy mértékben módosítja az addig tény bevételek alapján elszámolt értékeket.

A tárgyévi működésed  eredményét havi bontásban, és költség-kategóriánként részletezve az ügyfeleinknek biztosított Cashbook felület áttekintő oldalán bármikor elérheted. A számok minden alkalommal frissülnek, amikor a könyvelés elszámol egy-egy költséget, vagy bevételt. Nem csak a kiadási és bevételi számlákat, de amortizációt, és bérszámfejtés hatását is az eredménykimutatásban láthatod. Az év végi konzultáció alkalmával ezekből az adatokból indulunk ki, és kiigazítjuk a cégvezető terveivel.

Minden cég más és más, ezért az év végi konzultációk témája is más, de útmutatónak pár fontos szempont:

  • Tervezel új tevékenységet a cégedbe? (ha igen mi?)
  • Magánszemélyként várható változás?
  • Várható, hogy új piacra lépsz? pl ha eddig nem volt külföldre értékesítés, de jövőre már lesz
  • Vannak olyan készleteid amit év végéig nem használsz fel/nem adsz el? (Beszéljük meg az anyag, áru leltározás menetét, szempontjait.)
  • Vannak folyamatban olyan szerződéseid, melyek nem fognak lezárulni december 31-én? Milyen készültségi fokon állnak az év végén?
  • A nyilvántartott eszközeid közül mind üzemel még? (Eszköznyilvántartást adunk segítségül, ami már nem működik jól, azt selejtezni kell.)
  • Ügyvezetői/elnöki megbízásod meddig hatályos? Kell frissíteni az alapító okiratot?
  • A mostani árbevételedhez képest várható változás? (Leginkább az áfa-mentesség határán működő mikrovállalkozásokat érintő kérdés)

Az év végi egyeztetések nem csak a jelenlegi éved lezárásában segítenek, hanem megalapozzák a következő évet is. Ne hagyd a véletlenre a pénzügyi terveid és döntéseid: vedd fel a kapcsolatot könyvelőddel, és alakítsatok ki olyan stratégiát, amely támogatja a vállalkozásod céljait!

További bejegyzések